Project Description

Happiness in een boze wereld

Positieve shift naar meer geluk, meaning en purpose

Begin van de week, nu al tijdsdruk. Ik moet van mijzelf de website aanpassen, een blog afschrijven en uitwerken, mails beantwoorden, afspraken inplannen en more stuff to do.

Niet zo lang geleden stond de tijd letterlijk even stil; op een maandag, klokslag 12.00 uur waren miljoenen mensen een minuut stil voor de slachtoffers van Parijs. Pff, zoveel gevoelens.. ik word heen en weer geslingerd in een rollercoaster van gevoelens. Dubbele gevoelens welteverstaan, want aandacht hieraan geven is een van de doelen, missie, van deze aanslagen. Zoveel mogelijk slachtoffers maken geeft impact en aandacht, met als gevolg dat alle aandacht die ik hieraan geef toch beetje dubbel voelt. Echter als mens, moeder, kind, deze slachtoffers, kun en mag je dit niet negeren. Dit gun je niemand… verlies, verdriet, angst of gevoel van onveiligheid..

Verdriet om zinloos geweld

Ik moet denken aan Matthieu Ricard, die tijdens een lezing over onder andere compassie vertelde dat media, tv en internet enerzijds mooie communicatiemiddelen zijn die de wereld dichter bij elkaar brengt en anderzijds slechts de aandacht vestigt op bepaalde gebeurtenissen. Terwijl er zoveel meer in de wereld gebeurt; maandelijks, wekelijks, dagelijks, elk uur, elke minuut, elke seconde, ja zelfs nu in dit moment vallen er slachtoffers door zinloos geweld. Tijdens die minuut stilte was ik in Den Haag, tegenover de Franse ambassade en ervaarde, voelde het verdriet op kleine afstand intens. Ook ik sloot even mijn ogen even en dacht aan de slachtoffers; van Parijs, maar ook aan alle andere slachtoffers van zinloos geweld, verspreid over de hele wereld.

herfststemming

Bezig met happiness in een boze wereld

Daarom besloot ik vandaag om deze ochtend te spijbelen om te gaan surfen, nog voordat ik serieus aan het werk ga met mijn nieuwe missie en purpose. Met het hoofd nog vol rijd ik langs de boulevard en zie links voor het Kurhaus de kerstboom pronken met haar lampjes ervoor de jaarlijkse kerstijsbaan….

Brrr ijs… ik ga zo het water in en denk aan hoe de kou mij meester kan maken, maar denk ook aan de golven die mij en mijn gedachten meenemen. Gelukkig laat mijn doorzettingsvermogen mij niet in de steek en ik denk aan alle de voordelen die de koude meebrengen, geleerd van onze Iceman Wim Hof. Ik het surfen nodig heb even uit te loggen om al die ellende, narigheid en onrust in de wereld los te laten. Wetende dat ik bezig ben met werk en missie over fun, geluk en science of happiness in een momenteel hele boze wereld.

Ik kom aan bij mijn favoriete hideaway en hijs me in een wetsuit. Het waait flink en het gaat regenen. Ik ga het water in. En twee uur later zit ik, met mijn naren nog nat, achter mijn laptop. Time to work en wow, ik realiseer mij dat ik de juiste keuze heb gemaakt om even te spijbelen. Niet alleen wat betreft het surfen, ook qua ondernemen, werk en missie.

Een time out brengt verfrissing en nieuwe ideeën 

Zo’n time out is verfrissend en verhelderend, een echte aanrader. Helemaal geen spijbelgevoel meer, dit had ik nodig. Mijn hele hoofd loopt nu weer vol met nieuwe, frisse ideeën. Ik werk ze uit, ja, dit is mijn wat en waarom. Ik weet het zeker;

Op een creatieve, sportieve en originele manier uitdenken van nieuwe producten en realiseren van concepten. En juist niet alleen vanuit commercieel oogpunt; ook zingeving voor bedrijven, de mensen en producten! Betekenis, toegevoegde waarde geven, iets goeds doen. Met elkaar op deze manier de wereld een stukje mooier maken.

Want wil je deelnemen aan de huidige economie, dan moet je durven ondernemen met een twist. Het ouderwetse roer om gooien en vervangen met de GPS van nu; innovatief ondernemen met wellbeing en profit hand in hand.

faabulousstuff-27

Be the change!

Op de homepage van Purpose+ lees ik voor de zoveelste keer:

Slechts 17% van de bevolking floreert, heeft een gelukkig en betekenisvol leven. Ik heb het inmiddels vaak gelezen en het blijft mij verbazen.

Uiteindelijk wil toch iedereen gelukkig zijn? Wat zijn wij met zijn allen een stelletje eikels, wetende dat slechts zo’n twintig procent van de Nederlanders echt gelukkig is zowel thuis als op werk? Dus dat zo’n tachtig procent dat niet is? Tijd voor verandering dus! Wij kunnen met elkaar juist iets moois neerzetten. Dus kom op en be the change!

Daarom mijn missie : mede-ondernemers, MKB, bedrijven en instanties helpen dit te realiseren, ze laten en durven te innoveren door middel van een positieve shift naar meer geluk, meaning en purpose op werk. Op een mooie, innovatieve, creatieve, sportieve en originele manier.

Ps. Enne, surfen is helemaal niet zo’n gek idee. Het wordt in Frankrijk zelfs voorgeschreven als recept.